REGULAMIN STOSOWANIA
SYSTEMU MONITORINGU WIZYJNEGO
- Postanowienia Ogólne:
Niniejszy regulamin określa zasady właściwego stosowania systemu monitoringu w Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Tczewie z siedzibą w Tczewie przy ul. 30 Stycznia 29
2.Definicje:
- Administrator Danych Osobowych (ADO) – Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Tczewie (zwany dalej PIW), w imieniu którego występuje Powiatowy Lekarz Weterynarii dr Natalia Styka,Administrator Systemu Monitoringu Wizyjnego – to pracownik lub współpracownik PIW, który zarządza systemem monitoringu wizyjnego.
- Administrator IT odpowiedzialny jest za nadzorowanie stosowania środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę danych przetwarzanych w systemie monitoringu,
- Inspektor Ochrony Danych – to pracownik lub współpracownik PIW wyznaczony przez Administratora Danych Osobowych w celu zapewnienia przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych oraz nadzorowania ich prawidłowego przetwarzania w PIW,
- Dane Osobowe – wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej. W przypadku monitoringu jest to wizerunek oraz sposób zachowania się,
- Osoba upoważniona – osoba posiadająca imienne upoważnienie lub podmiot posiadający umowę powierzenia przetwarzania danych w imieniu administratora w zakresie monitoringu wizyjnego,
- Obszar Monitoringu – Obszar objęty polem zasięgu urządzeń rejestrujących obraz w systemie monitoringu,
- Projekt systemu monitoringu wizyjnego – dokument zawierający plan rozmieszczenia kamer rejestrujących obraz w systemie monitoringu,
- Instrukcja Zarządzania Systemem monitoringu – dokument definiujący zasady zarządzania w tym zabezpieczenia, dostępu oraz udostępniania podmiotom uprawnionym zapisów z systemu monitoringu.
3.Cel stosowania monitoringu:
W Powiatowym Inspektoracie Weterynarii w Tczewie monitoring wizyjny prowadzony jest w celu:
a) zapewnienia bezpieczeństwa oraz ochrony zdrowia i życia pracowników oraz innych osób znajdujących się na terenie PIW.
b) zabezpieczenia mienia ruchomego i nieruchomego na terenie PIW, w tym wykrywania przypadków łamania prawa, zapobiegania kradzieżom, przemocy, dewastacjom i aktom wandalizmu,
c) nadzoru nad bezpieczeństwem pracowników oraz innych osób przebywających na terenie PIW.
4. Forma monitoringu:
Stosujemy monitoring wizyjny w postaci kamer umożliwiających nagrywanie wizerunku osób znajdujących się na terenie PIW. Kamery takie zamontowane zostały na terenie PIW. Obszary, w których zainstalowane zostały kamery, posiadają wyraźne oznaczenie w postaci piktogramów oraz komunikatów zawierających informację o monitorowaniu terenu. Piktogramy takie zamieszczone są przy wszystkich szlakach komunikacyjnych prowadzących na obszar objęty monitoringiem wizyjnym.
5. Zakres przetwarzanych danych osobowych:
Zakres możliwie przetwarzanych informacji w powiązaniu z wizerunkiem utrwalonym na urządzeniu monitorującym obejmuje:
a) wizerunek osób fizycznych,
b) sposób zachowania się osób, których wizerunek utrwalono na urządzeniu rejestrującym obraz,
c) czas i miejsce zdarzenia objętego monitoringiem,
d) nr rejestracyjny pojazdu wjeżdżającego na teren PIW.
6. Obszar objęty monitoringiem oraz obszar wyłączony z monitoringu:
Obszar objęty monitoringiem:
- Teren wokół PIW: obszar wejścia do budynku wraz z przejazdem na parking od tyłu oraz obszar od bramy wjazdowej wraz z uchwytem kawałka parkingu od strony garaży
Obszar wyłączony z monitoringu:
- Pomieszczenia biurowe,
- Laboratorium,
- Sala konferencyjna,
- Jadalnia,
Monitoring w wymienionych obszarach można stosować jeśli jego obecność podyktowana jest względem istniejącego zagrożeniem dla realizacji celu określonego w art. 5a ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 1182)
7. Czas przechowywania i udostępnianie:
W PIW ustala się następujące warunki przechowywania oraz udostępniania:
- Zapisy z monitoringu są przetwarzane wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane i przechowywane są przez okres nieprzekraczający 90 dni. Czas ten może zostać wydłużony o okresy wynikające z obowiązków ustawowych lub w celu ochrony praw Administratora Danych albo osób trzecich, w tym w celu dochodzenia roszczeń bądź obrony przed nimi. Po upływie okresu zbierania i przetwarzania zebrane dane są niszczone w sposób trwały.
- Nagrania mogą być udostępniane wyłącznie podmiotom uprawnionym do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa tylko na podstawie pisemnego wniosku danej jednostki.
8. Zabezpieczenie danych w zakresie monitoringu:
W celu zapewnienia bezpieczeństwa, poufności, integralności oraz dostępności danych zapisanych w systemie monitoringu wizyjnego zapewnia się:
- wdrożenie właściwych rozwiązań technicznych,
- zabezpieczenie urządzeń oraz pomieszczenia w którym dane są zapisywane przed dostępem osób nieupoważnionych,
- stosowanie właściwych zabezpieczeń fizycznych.
9. Prawa osób, których wizerunek został utrwalony:
Osobom, których dane znajdują się w materiałach pozyskanych z monitoringu przysługuje prawo do:
- żądania dostępu do danych – w granicach art. 15 RODO,
- żądania do sprostowania danych – w granicach art. 16 RODO,
- żądanie usunięcia danych – w granicach art. 17 RODO
- żądania ograniczenia czynności przetwarzania – w granicach art. 18 RODO,
- wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych – w granicach art. 21 RODO,
- przeniesienia danych w tym uzyskania ich kopii – w granicach art.. 20 RODO.
Osoba, której dane dotyczą ma również prawo do wniesienia skargi w sprawie przetwarzania wizerunku do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Wszystkie te prawa szczegółowo zostały omówione w art. 15 do 20 RODO, którego tekst jest odstępny pod adresem:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=OJ:L:2016:119:TOC
Nie planujemy przekazywania Twoich danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej. Zarejestrowane dane nie podlegają profilowaniu, a ich przeglądanie odbywa się tylko w przypadku naruszenia albo podejrzenia naruszenia przepisów prawa lub regulacji wewnętrznych PIW lub też w związku ze złożoną skargą.
10. Podstawa prawna:
- art. 6 lit. c), lit. d), lit. e) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych)(Dz. Urz. Unii Europejskiej, L 119/1 z 4 maja 2016r.),
- art. 5a ustawy z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 1182).